När ditt bredband inte fungerar finns det flera olika lösningar och svar på problemet. Det kan vara problem med din bredbandsleverantör, routern eller den trådlösa uppkopplingen.
När felet sitter hos internetleverantören
När internetkopplingen helt plötsligt slutar fungera är det inte helt ovanligt att det beror på ett fel hos internetleverantören. Det kan handla om problem med bland annat kablar och servrar.
För att ta reda på vad felet faktiskt beror på är det bra om du kontaktar din internetleverantör. I vissa fall kan du ta del av information och driftstatus direkt på leverantörens hemsida.
När felet sitter i modemet eller routern
Är internetanslutningen kopplad till ett modem eller en router kan felet på bredbandet bero på att modemet behöver startas om eller lagas om det är trasigt. Prova att starta om modemet först genom att trycka på strömknappen eller resetknappen. Om internet fortfarande inte fungerar kan modemet behöva bytas ut.
En annan förklaring kan vara att modemet har kopplats in fel i datorn. Du kan undersöka saken på egen hand med hjälp av instruktionerna som kom med modemet, eller genom att kontakta internetleverantörens kundtjänst.
Tror du att felet beror på routern kan du prova att koppla datorn direkt genom nätverkskabeln. Fungerar uppkopplingen då beror felet definitivt på routern.
När felet sitter i den trådlösa uppkopplingen
Får du din internetåtkomst via trådlös uppkoppling, wifi, är det bra att se till att routern är på och att anslutningen är tillgänglig och fungerar. Problemet kan lösas genom att starta om datorn eller inaktivera wifi:et för att sedan aktivera det igen. Skulle det inte hjälpa kan du testa att starta om routern.
När felet sitter i datorn
Vid internetproblem är det ofta fel på datorn. Det första du bör göra är att starta om datorn. Du kan också kolla att drivrutinerna fungerar som de ska och inaktivera nätverket för att sedan aktivera det igen i hopp om att internet ska hitta sin väg tillbaka.