Det är viktigt att mötas av en trevlig och lösningsorienterad kundtjänst när du har problem med ditt bredband eller bara vill få svar på några enkla frågor är viktigt. Vilken kundtjänst som erbjuder bäst service varierar, men precis som i allt finns det en kundtjänst som gör det bättre än alla andra.
Tele2 är snabba
När du först kommer in på Tele2:s hemsida är det enkelt att se vart man ska klicka vidare för att komma till kundtjänst, under knappen ”Kontakta oss”. Här får du olika kontaktval och kan själv bestämma om du vill ringa, chatta, skicka ett mejl eller kontakta kundtjänst via Facebook.
Svarstiderna är bra och öppettiderna likaså. Tele2 har även, precis som Bahnhof, en lista som visar vilka när telefonkön är kortare.
Fördelar
Snabb återkoppling via mejl
Användarvänlig hemsida
Snabba svarstider
Nackdelar
Erbjuder bara support för mobila bredband – inte fasta bredbandslösningar
Com Hem har bra öppettider
Till skillnad från Tele2 behandlar kundtjänsten hos Com Hem även frågor kopplade till fast bredband. Det är enkelt att hitta kontaktuppgifterna på hemsidan – ett klick från startsidan är allt som behövs.
Genom att klicka dig vidare till ”Kundservice” kan du själv välja hur du vill kontakta kundtjänsten. Här hittar du också en frågor och svar-sektion där du kan ta reda på svaren själv. Går du till ”Drift & felsök” kan du se om det finns någon driftstörning och göra en egen felsökning.
Fördelar
Kundservicen har bra öppetider
Lättnavigerad hemsida
Snabb återkoppling via mejl
Nackdelar
Kundtjänstavdelningen för fakturafrågor är stängd under helger
Telia har en lättnavigerad hemsida
Tack vare sin enkla design är hemsidan lättnavigerad trots den stora mängd tjänster som Telia erbjuder. ”Support” och ”Kontakt” hittar du direkt på startvyn. Klickar du dig vidare in på ”Support” kan du både felanmäla och felsöka ditt bredband direkt på hemsidan. Klickar du dig i stället vidare till ”Kontakt” får du välja ämne för ärendet för att sedan få välja bland kontaktalternativen.
Fördelar
Lättnavigerad hemsida
Bra chattfunktion
Kötid och plats anges i telefonen
Nackdelar
Långa väntetider
Bredbandsbolaget har öppet ofta
Precis som sina konkurrenter ovan har också Bredbandsbolaget en hemsida som är lättnavigerad. Layouten är enkel och ”Kundservice” finns listad direkt på startsidan. Kontaktmöjligheterna nämns och de erbjuder sin service via telefon, mejl och Facebookchatt. Bredbandsbolagets kundtjänst är öppen samma tid dagligen och är snabba på att svara.
Fördelar
Öppet samma tid varje dag
Snabba på att svara i telefon
Smidig Facebookchatt
Lättnavigerad hemsida
Nackdelar
Facebookchatten är inte öppen under helger
Kötiden anges inte vid samtal till teknisk support